All work, no play?

28 oktober 2015 - Balgoij, Nederland

Inmiddels heb ik me al een (klein) beetje verdiept in de flora en fauna van Gambia. Ik blijf tenslotte toch een bioloog. Blijkt dat het grote wild een heel eind verdwenen is uit de regio maar dat er wel een keur is aan dolfijnen en krokodillen. Dolfijnen ja, krokodillen, hmmm, minder. Maar waar Gambia vooral om bekend staat is om zijn enorme grote populaties van (roof)vogels. Het blijkt een waar paradijs voor de vogelaar te zijn. Zo worden er jaarlijks weer nieuwe soorten ontdekt. Nu wil ik me geen vogelaar noemen, maar ik kan enorm genieten van mooie vogels.  Memo aan mezelf: niet vergeten om verrekijker en telelens op de paklijst te zetten:

Verder heb ik uiteraard op de paklijst mijn duikautomaat staan. Ik zoeken op internet, blijkt dat ik tot nu toe geen geluk heb met het vinden van een duikschool of een organisatie die duiken aanbied. Geeft niets, ik ben ook heel goed met een snorkel. Maar mocht je iets vinden, hou me vooral op de hoogte.

Veel mensen vragen zich af wat we daar eigenlijk gaan doen en of we alleen maar op vakantie gaan. Nou, laat ik uitleggen wat we gaan doen in Gambia. We gaan via "handen ineen voor Gambia" helpen in Latrya, een relatief klein dorp waar veel hulp nodig is. We hebben afgesproken dat we een muur gaan metselen om de schooltuin die dienst doet als moestuin van het dorp. De bakstenen moeten we echter nog wel zelf bakken. Tevens moet er een irrigatiesysteem aangelegd worden vanuit de pomp naar dezelfde tuin die ongeveer 150 meter verderop ligt. Boel graafwerk dus. Verder willen we gaan assisteren op de medische post en op de school.

Inmiddels een actie op touw gezet om rompertjes, mutsjes en hydrofielluiers in te zamelen waar in Latrya een groot gebrek is. Ook willen we de basis beginselen van de EHBO aan de kinderen gaan leren en ze leren zich te kunnen redden in beschut water. De rivier loopt door het hele land en de zee grenst aan het westen van Gambia. Als je land uit zoveel water bestaat is het handig dat je kan zwemmen. Al met al zullen we twee weken lang druk bezig zijn, waardoor het misschien all work and no play wordt. We zullen zien wat er op ons afkomt en de lijst van dingen die nog geregeld moet worden wordt steeds langer.